• Lumea in Stiri

Imaginația englezilor și vestitele cabine telefonice roșii


Alături de autobuzele roșii cu etaj, apar pe cărțile poștale și în fotografiile turiștilor, dar sunt foarte puțini cei care le mai folosesc pentru destinația inițială.


E vorba despre emblematicele cabine telefonice roșii din Marea Britanie, dar mai ales de pe străzile Londrei.


Mii de foste cabine telefonice din Marea Britanie au fost transformate în defibrilatoare, mini-muzee de istorie sau în galerii de artă.


Anunțul a fost făcut de grupul britanic de telecomunicaţii BT, care a deținut monopolul de telefonie, și care a făcut un inventar al celebrelor cabine. Transformarea lor a început din 2008.


De atunci, peste 6.600 de cabine telefonice roşii au fost adoptate de comunităţile britanice, graţie unui program denumit "Adopt a Kiosk".


Potrivit acestui program, oamenii pot plăti o liră sterlină (1,39 dolari) pentru a adopta o fostă cabină telefonică şi pentru a o transforma în ceva nou.

Grupul de telecomunicaţii precizează că aproape 4.000 de cabine telefonice sunt încă disponibile pe întreg teritoriul Marii Britanii şi a îndemnat comunităţile locale să profite de această schemă pentru a ajuta la transformarea lor pentru secolul 21.

"În condiţiile în care majoritatea oamenilor utilizează telefoane mobile, acest lucru a condus la o scădere dramatică a numărului de apeluri telefonice efectuate de la telefoanele publice", a declarat purtătorul de cuvânt al BT, James Browne.


"În prezent, ne eficientizăm parcul de telefoane publice pentru a-l face adecvat pentru viitor, iar schema 'Adopt a Kiosk' permite comunităţilor locale din Marea Britanie să îşi păstreze cabina telefonică şi să îi ofere un nou scop pentru comunitate", a adăugat James Browne.

În Patrick Brompton, de exemplu, un sat din North Yorkshire, Anglia, comunitatea locală a instalat defibrilatoare în fostele cabine telefonice roşii.

Cum au apărut vestitele cabine telefonice din Marea Britanie



Primele cabine telefonice publice britanice au fost introduse de Oficiul Poștal din Regatul Unit în anul 1921 și purtau denumirea de K1.


Acestea au fost construite din secțiuni de beton dreptunghiulare, cu patru fețe și cu un acoperiș piramidal, foarte diferite de cel actual.


Britanicii nu au fost prea încântați de acest aspect piramidal al cabinelor susținând că nu îi reprezintă, motiv pentru care au început o campanie de distrugere a lor.


Pentru a detensiona situația, Comisia Internațională de Arte Plastice din Marea Britanie a intervenit și s-a oferit să organizeze un concurs pentru crearea un model nou de cabină.

A avut succes Giles Gilbert Scott, un arhitect, care a reușit să convingă juriul că designul lui, K2, inspirat de mausoleul Elizei Soane, soția lui John Soane, aflat în curtea catedralei din St. Pancras din Londra, este cel mai potrivit pentru britanici.


John Soane a fost unul dintre cei mai renumiți arhitecți ai zilelor sale, iar Scott îi cunoștea foarte bine munca și stilul.


John a fost arhitectul unor clădiri publice monumentale, unele dintre cele mai renumite lucrări ale sale fiind Banca Angliei, ulterior reconstruită, Galeria de artă a Colegiului Dulwich și propria sa casă din Londra, care a devenit ulterior muzeu.


Când Eliza Soane a murit în 1815, John i-a construit acesteia un mormânt inedit (FOTO).



Acesta cuprinde o structură centrală găurită, susținută de patru stâlpi cu patru panouri ornamentale, decorate în stilul propriu. Acoperișul are în vârf un con de pin, simbol din Egiptul Antic pentru regenerare, sub care este sculptat un șarpe înghițindu-și coada, simbolul eternității.


Designul K2 a fost bine primit de Oficiul Poștal și, deși Giles Gilbert Scott a dorit inițial ca modelul K2 să fie vopsit argintiu, cu un interior albastru-verde, autoritățile au ales culoarea roșie, simbolul regalității.





Aproximativ 1700 de chioșcuri au fost produse și instalate mai ales în jurul Londrei, înainte ca Oficiul Poștal să-și dea seama că aceste cabine sunt prea greu de întreținut.


În anul 1929, la cinci ani după introducerea lui K2, Giles Gilbert Scott a produs un design revizuit, modelul K3, similar cu K2, dar mai mic și cu un design arhitectural mai puțin clasic și, astfel, mai rentabil.


Designul chioșcului telefonic a continuat să evolueze, dar structura a rămas aceeași, o cutie dreptunghiulară cu un acoperiș arcuit.

29 views0 comments

Recent Posts

See All