• Lumea in Stiri

Marirea și decaderea teatrului de revista/FOTO+VIDEO

Updated: Mar 31

Simona Șerbănescu- jurnalist Radio România Actualități

Nu există lucru ușor, există numai un fel ușor de a privi lucrurile”- spunea Constantin Tănase despre teatrul de revistă, o îmbinare a cabaretului franțuzesc, în costume fanteziste.

Constantin Tănase a urcat pe scenă cupletul și scheciul în 1919, odată cu înființarea Companiei Cărăbuș, care a trăit perioada de glorie a sălilor pline, apoi a grădinilor de vară din care se auzeau râsete și aplauze furtunoase, răsplata textelor curajoase rostite în perioada care au făcut celebră, mai târziu, grădina de la Boema.

Au trecut ani de-atunci! Locul actorilor, cântăreților și comedianților care încântau publicul teatrului de revistă a fost luat, încet-încet, de scenete, reluate, în ultimii ani, tot mai des de televiziuni.

Povestea spectacolului de vodevil a început în America de Nord, dar a fost preluat, într-o formă adaptată, și în Europa secolului al XIX-lea.


Adaptat a fost și la noi, într-o istorie bine cunoscută de textierul, poetul şi scriitorul Aurel Storin, mulți ani secretarul literar al Teatrului de Revistă „Constantin Tănase”, despre care a și scris de-a lungul timpului.


Primul spectacol de comedie, în București. s-a jucat în noiembrie 1821, într-un spectacol scris și regizat de Matei Millo prezentat în sala Bossel de pe Calea Victoriei, situată aproximativ vis-a-vis de Palatul Telefoanelor, aproape de Pasajul Victoria.


Sala a purtat numele tapițerului sas Friedrich Bossel, care a cumpărat clădirea în 1839, și a inaugurat aici Sala de Bal și de teatru, cu 22 de loji, 330 de staluri și balconul.


Intrarea era 1 leu- bancnotă care valora atunci ceva mai mare decât cea de astăzi.


Teatrul de revistă românesc s-a jucat mult mai târziu. La Teatrul Cărăbuș, înființat de Constantin Tănase, care a fost de fapt, primul teatru stabil, inaugurat în mai 1919.

Cu aplauze prelungi, hohote de râs, cuplete controversate, pasiuni născute și trecute de-a lungul timpului, teatrul de revistă a încercat să țină pasul cu vremurile.


În suișuri și coborâșuri, a creat proprii săi eroi, cu idei și spectacole inspirate de cei în fața cărora începea reprezentația: publicul.


Așa a început povestea teatrului inspirat de costumele pariziene, dar cu texte acide, inspirate la început de cabaretul clasic german- o sursă pentru Constantin Tănase, "artist care a vrut să facă doar politica cetățenului, bântuit de necazuri și mici bucurii", povestea Aurel Sorin în 2014.

Blazonul de onoare al Teatrului de revistă a fost Grădina Boema, în perioada în care acolo colaborau Mihai Maximilian - autorul textelor, compozitorul Vasile Veselovschi și celebrul cuplu Stela Popescu și Alexandru Arșinel, cu glume subtile despre un sistem opresiv, rostite la doar câteva sute de metri de Comitetul Central al Partidului Comunist.


Un teatru concurat, astăzi, de emisiuni de televiziune, în care genul poate fi urmărit confortabil, din fotoliu.


Dar ce farmec mai are o vedetă de revistă acasă?

Și o piesă de teatru urmărită din fotoliu?


Până la următoarea întâlnire cu teatrul de revistă, mulțumim Constantin Tănase!